DEFECTIUNEA TURBOSUFLANTEI: LIPSA ULEIULUI
Turbocompresoarele sunt foarte fiabile: mai puțin de 1% se defectează din cauza unei erori de fabricație la turbină.
95% din cazurile de defectare a turbinei se datorează problemelor legate de nivelul necorespunzător al uleiului, uleiul contaminat, sau deteriorării cauzate de impactul cu corpuri străine.
ÎNAINTE DE A SCHIMBA TURBINA, DETERMINAȚI CAUZA DEFECȚIUNII PRIMEI UNITĂȚI, PENTRU A EVITA O NOUA DEFECȚIUNE.
De ce lipsa de ulei deteriorează turbocompresorul?
Deoarece turbocompresoarele pot opera la viteze de 6.000 rotații pe secundă (360.000 rpm) și suporta temperaturi de 950°C, lagărele turbocompresorului sunt supuse unui mare stres. Arborele și lagărele turbinelor se rotesc într-un strat subțire de ulei. Dacă stratul de ulei nu este prezent la pornire și în timpul funcționării turbinei, lagărele nu vor funcționa. Operarea turbocompresorului fără ulei, pentru cinci secunde, este la fel de dăunătoare ca operarea unui motor motor fără ulei, pentru cinci minute.
Este important să se verifice dacă presiunea uleiului de motor respectă specificațiile producătorului, este și mai important ca țevile de alimentare cu ulei să fie curate și neobturate, pentru ca uleiul să fie furnizat la presiunea corectă.
Cauze ale lipsei de ulei?
• Nivel scăzut de ulei de motor în baia de ulei.
• O țeavă de alimentare cu ulei îndoită sau răsucită.
• Depuneri de carbon (cocs) în țeava de alimentare cu ulei.
• Blocaj cauzat de aplicarea siliconului la garnitura de admisie a uleiului.
• Utilizarea incorectă a garniturilor care restricționază alimentarea cu ulei.
• Un filtru de ulei blocat, deteriorat sau de proastă calitate.
• Pompă de ulei uzată.
• Lipsa de ungere a turbocompresorului în momentul montajului.
• Motorul nu este utilizat pe perioade lungi, în special pe vreme rece.
Prevenirea defectării turbocompresorului cauzată lipsa de ulei
• Nu utilizați silicon la garniturile pentru etanșare; acesta se poate desprinde ușor și poate bloca canelurile de ungere.
• Înlocuiți sau curățați, după caz, conducta aductoare de ulei pentru a înlătura depunerile de calamină sau similare.
• Este important să verificați presiunea și cantitatea de ulei frunizată.
• Utilizați întotdeauna ulei și filtre noi, conform specificațiilor producătorului motorului la montarea turbocompresorului.

